Wyszukiwanie

Licznik

Liczba wy鈍ietle:
979427

KREMACJA CIAx LUDZKIEGO

List pasterski Episkopatu Polski
o szacunku dla cia豉 zmar貫go
i obrz璠ach pogrzebu (w przypadku kremacji)

 

Drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie!

1. Listopad jest miesi帷em szczeg鏊nej pami璚i modlitewnej o zmar造ch. Liczniej uczestniczymy we Mszach 安i皻ych sprawowanych za zmar造ch i odwiedzamy cmentarze, zatrzymuj帷 si w miejscach, gdzie spoczywaj nasi bliscy. Zapalamy znicze i kierujemy do Boga pro軸y o wieczne szcz窷cie dla nich. W ostatnich latach coraz wi璚ej os鏏 zatrzymuje si jednak nie przy grobie, lecz przed miejscem, w kt鏎ym z這穎na zosta豉 urna z prochami osoby zmar貫j. Praktyka kremacji cia naszych zmar造ch staje si coraz bardziej powszechna. W niekt鏎ych przypadkach jest to wyraz pod捫ania za szerz帷 si mod, cz瘰to nacechowan laickimi pogl康ami. Tymczasem wielowiekowa tradycja chrze軼ija雟ka, oparta na przekazach biblijnych, a tak瞠 nasza kultura narodowa, zawsze z szacunkiem odnosi豉 si do cia豉 osoby zmar貫j. Przejawia si to w modlitewnym czuwaniu przy zmar造m, a zw豉szcza w religijnej ceremonii pogrzebowej, podczas kt鏎ej z nale積 czci modlimy si przy trumnie z cia貫m osoby zmar貫j, sprawujemy Msz 安i皻 oraz uczestniczymy w obrz璠zie ostatniego po瞠gnania. Kap豉n okadza z這穎ne do trumny cia這 zmar貫go, kropi wod 鈍i璚on, aby nast瘼nie z這篡 je w grobie. Z szacunkiem odnosimy si nie tylko do grob闚 naszych bliskich, ale r闚nie do grob闚 鈍i皻ych i b這gos豉wionych, a tak瞠 czcimy ich relikwie, prosz帷 o wstawiennictwo u Boga.

2. W miar rozwoju cywilizacji pojawi si w naszej zachodniej kulturze tak瞠 zwyczaj spopielania cia zmar造ch. Ko軼i馧 sprzeciwia si tej praktyce w闚czas, kiedy by豉 ona form demonstracji antyreligijnej i znakiem sprzeciwu wobec chrze軼ija雟kiej wiary w zmartwychwstanie cia豉. Dzi, gdy dla wielu kremacja przesta豉 by wyrazem takich postaw w odniesieniu do wiary chrze軼ija雟kiej, Ko軼i馧 zezwala na kremacj, „je郵i nie podwa瘸 wiary w zmartwychwstanie cia豉” (KKK 2301, KPK kan. 1176 3).
Ko軼i馧 nadal jednak zaleca i popiera biblijny zwyczaj grzebania cia zmar造ch. Godno嗆 osoby ludzkiej, a wi璚 i cia豉 cz這wieka, wynika z najwi瘯szego wydarzenia w dziejach ludzko軼i, jakim jest tajemnica wcielenia Syna Bo瞠go. On, dla kt鏎ego Ojciec powo豉 do istnienia wszystkie byty i uczyni cz這wieka koron stworze, przyj掖 ludzk natur i objawi si w ludzkim ciele. Jezus Chrystus przeszed przez wszystkie etapy ludzkiego 篡cia: najpierw w 這nie Matki – Dziewicy z Nazaretu, potem dzieci雟two i m這do嗆, nast瘼nie publiczn dzia豉lno嗆, a wreszcie m瘯 i 鄉ier. Wiemy, 瞠 po odkupie鎍zej 鄉ierci Jego cia這 zosta這 z這穎ne w grobie i wierzymy, 瞠 w tym ciele zmartwychwsta trzeciego dnia. W swoim uwielbionym ciele ukazywa si aposto這m przez czterdzie軼i dni i wst徙i na ich oczach do nieba, by, siedz帷 po prawicy Ojca, wstawia si za nami.
Wielka prawda o godno軼i ludzkiego cia豉, ukazana przede wszystkim w 篡ciu samego Syna Bo瞠go, zawsze by豉 przyjmowana i prze篡wana w Ko軼iele, co przejawia這 si w szacunku i trosce o ludzkie cia這 zar闚no za 篡cia, jak i po 鄉ierci. W Katechizmie Ko軼io豉 Katolickiego czytamy: „Cia豉 zmar造ch powinny by traktowane z szacunkiem i mi這軼i wyp造waj帷 z wiary i nadziei zmartwychwstania. Grzebanie zmar造ch jest uczynkiem mi這sierdzia wzgl璠em cia豉; jest uczczeniem dzieci Bo篡ch, b璠帷ych 鈍i徠yni Ducha 安i皻ego” (KKK 2300).

3. W ostatnim czasie spotykamy si w naszym kraju z coraz cz瘰tsz praktyk kremacji zw這k, kt鏎a sta豉 si jednym ze znak闚 naszej epoki. Powstaj specjalne miejsca na cmentarzach, gdzie sk豉da si urny, jak te nowe krematoria, w kt鏎ych spalane s cia豉 zmar造ch. Dlatego wiele os鏏 stawia sobie dzi pytania: jaka ma by forma mojego pogrzebu? Czy nie domaga si spopielenia swojego cia豉? Jak pochowa swoich zmar造ch? Wszystkich jednak, kt鏎zy rozwa瘸j mo磧iwo嗆 kremacji, prosimy, aby decyzji tej nie podejmowali pochopnie i wzi瘭i pod uwag chrze軼ija雟k tradycj. „Prochy bowiem wyra瘸j zniszczenie ludzkiego cia豉 i nie oddaj idei «snu» w oczekiwaniu zmartwychwstania. Ponadto w豉郾ie cia逝, a nie prochom, oddaje si cze嗆 w czasie liturgii, poniewa od chwili chrztu 鈍i皻ego sta這 si ono 鈍i徠yni u鈍i璚on przez Ducha 安i皻ego” (Dodatek do Obrz璠闚 pogrzebu, nr 3).
Kremacja nierzadko poci庵a za sob pewne praktyki, kt鏎ych Ko軼i馧 nie mo瞠 zaakceptowa, takie jak rozsypywanie proch闚 w okre郵onych miejscach (tzw. ogrodach pami璚i) lub przechowywanie ich w r騜nej formie w domu. Inn konsekwencj kremacji mo瞠 by zanikanie tradycyjnych cmentarzy jako miejsca czasowego spoczynku zmar造ch. Cmentarze z grobami zmar造ch i stoj帷e na nich krzy瞠 przypominaj 篡j帷ym o przemijaniu ziemskiego 篡cia, o wierze w 篡cie wieczne i zmartwychwstanie z Chrystusem. S tak瞠 miejscem publicznej i prywatnej modlitwy Ko軼io豉 za zmar造ch. Groby na cmentarzu s nie tylko pami璚i o zmar造ch, ale wyra瘸j zwi您ek z poprzednimi pokoleniami tak w wymiarze rodzinnym, jak i narodowym. W taki spos鏏 nale篡 patrze na groby nie tylko swoich bliskich, ale tak瞠 tych, kt鏎zy walczyli i oddali 篡cie za Ojczyzn lub w inny spos鏏 przyczynili si do rozwoju jej kultury duchowej i materialnej.

4. Bior帷 pod uwag przekaz p造n帷y z Pisma 安i皻ego i tradycji chrze軼ija雟kiej, Ko軼i馧 nadal zaleca zachowywanie dotychczasowego zwyczaju grzebania cia zmar造ch.
Poniewa w ostatnich latach przyj窸y si w naszym kraju zr騜nicowane praktyki obrz璠闚 liturgicznych towarzysz帷ych kremacji cia zmar造ch i z這瞠niu urny do grobu lub do specjalnej niszy na cmentarzu w tzw. kolumbarium, czyli 軼ianie z urnami, biskupi polscy – pragn帷 uporz康kowa spos鏏 sprawowania liturgii pogrzebowej – zwr鏂ili si do Kongregacji do spraw Kultu Bo瞠go i Dyscypliny Sakrament闚 o zatwierdzenie Obrz璠u z這瞠nia urny do grobu. Stolica Apostolska, dekretem z 7 lipca 2010 roku, zatwierdzi豉 sam obrz璠, jak i normy wykonawcze zwi您ane z kremacj cia豉 ludzkiego.
W oparciu o zatwierdzone normy i podane wskazania biskupi polscy stwierdzaj:

A. Obrz璠y pogrzebowe z Msz 安i皻 i z ostatnim po瞠gnaniem w陰cznie, w kt鏎ych uczestniczy rodzina, wsp鏊nota parafialna, przyjaciele i znajomi, powinny by celebrowane przed kremacj cia豉 ludzkiego. Natomiast po spopieleniu zw這k sprawuje si obrz璠 zwi您any ze z這瞠niem urny w grobie. Obrz璠y pogrzebowe z ostatnim po瞠gnaniem nale篡 celebrowa w ko軼iele lub kaplicy cmentarnej b康 w pomieszczeniu krematorium wed逝g form podanych w ksi璠ze liturgicznej zawieraj帷ej Obrz璠y pogrzebu (Katowice 19911, 20012).
Ju w 1977 roku Stolica Apostolska wyja郾i豉, 瞠 „nie wydaje si stosownym, aby nad prochami celebrowano obrz璠y, kt鏎e maj na celu uczczenie cia豉 zmar貫go. Nie chodzi tutaj o pot瘼ienie kremacji, ale o zachowanie prawdziwo軼i i czytelno軼i znaku liturgicznego” (Dodatek do Obrz璠闚 pogrzebu, nr 3).

B. Je郵i jednak przemawiaj za tym szczeg鏊ne racje duszpasterskie lub powody natury praktycznej, obrz璠y pogrzebowe, podane w ksi璠ze liturgicznej, mo積a sprawowa nad sam urn. Mo瞠 to mie na przyk豉d miejsce wtedy, gdy czyja 鄉ier nast徙i豉 daleko od miejsca zamieszkania i kremacja u豉twia sprowadzenie doczesnych szcz徠k闚 osoby zmar貫j, a tak瞠, kiedy uczestnicy pogrzebu przybywaj z daleka i trudno im by na dw鏂h cz窷ciach pogrzebu, czyli na Mszy 安i皻ej po陰czonej z ostatnim po瞠gnaniem cia豉 zmar貫go i, po pewnym czasie, na obrz璠zie z這瞠nia urny w grobie lub kolumbarium. Podczas obrz璠u liturgicznego pogrzebu, po kremacji, urn stawia si przed prezbiterium na stoliku nakrytym fioletowym kirem obok zapalonego pascha逝.

C. Je郵i kremacja ma miejsce w innym terminie ni Msza 安i皻a pogrzebowa i obrz璠 ostatniego po瞠gnania, modlitwom towarzysz帷ym z這瞠niu urny w grobie mo瞠 przewodniczy kap豉n lub diakon albo osoba specjalnie delegowana do tej funkcji. Obrz璠 sprawowany jest przy udziale najbli窺zej rodziny, bez zewn皻rznej okaza這軼i.

D. Ko軼i馧 stanowczo sprzeciwia si praktyce rozrzucania proch闚 ludzkich w tzw. miejscach pami璚i, na morzu, w g鏎ach lub w innych miejscach. Zar闚no cia這, jak i prochy cz這wieka zawsze nale篡 sk豉da do grobu, w specjalnym kolumbarium lub w kaplicy na cmentarzu. Ka盥e takie miejsce poch闚ku wyra瘸 wiar chrze軼ijanina w ostateczne zmartwychwstanie.

Drodzy Bracia i Siostry w Chrystusie!

5. Wyznawana w chrze軼ija雟kim Credo wiara w cia豉 zmartwychwstanie kszta速owa豉 nasz wiekow tradycj i szacunek do ka盥ego zmar貫go, kt鏎ego cia這 ze czci sk豉damy do grobu. Zmar造ch polecamy mi這siernemu Bogu, kt鏎y wskrzesi z martwych Jezusa Chrystusa, a kiedy i nas „pochwyci za r瘯 i wprowadzi do domu wiecznego trwania”, jak g這si hymn modlitwy na zako鎍zenie dnia. Korzystaj帷 z okazji, pragniemy r闚nie zach璚i was do sta貫j pami璚i modlitewnej o naszych zmar造ch. Piel璕nujmy przekazane nam zwyczaje, uczmy tego m這de pokolenie, aby i o nas pami皻ano w modlitwach oraz podczas liturgii. Msza 安i皻a w intencji zmar造ch jest najcenniejszym darem, jaki mo瞠my im ofiarowa.

O篡wieni wiar w Chrystusa Zmartwychwsta貫go udzielamy Bo瞠go b這gos豉wie雟twa dla umocnienia nadziei, 瞠 razem z Chrystusem wszyscy zmartwychwstaniemy.

Podpisali: Pasterze Ko軼io豉 katolickiego w Polsce
obecni na 356. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski
w Przemy郵u, w dniach 14-16 pa寮ziernika 2011 r.

 

安i皻a

Wtorek, XX Tydzie zwyk造 Rok A, I Wspomnienie Na

Liturgia s這wa

Czytania:

  • Ewangelia:

Sonda

Jak cz瘰to odmawiasz r騜aniec?

Codziennie

Kilka razy w tygodniu

Bardzo rzadko, okazjonalnie

Powiem szczerze: wcale!


Statystyki

www.stat.4u.pl

D德i瘯