Wyszukiwanie

Licznik

Liczba wy鈍ietle:
1030103

Memoria Episkopatu Polski w sprawie wsp馧pracy niekt鏎ych duchownych z organami bezpiecze雟twa w Polsce w latach 1944-1989

Wprowadzenie

W ostatnim okresie, w zwi您ku z publikacjami materia堯w pochodz帷ych z archiw闚 Instytutu Pami璚i Narodowej, jeste鄉y 鈍iadkami wzmo穎nego zainteresowania opinii publicznej spraw lustracji duchowie雟twa polskiego. Ko軼i馧 jest oskar瘸ny o ch耩 ukrywania trudnej dla niego prawdy, o pr鏏 chronienia odpowiedzialnych za wsp馧prac ze s逝瘺ami bezpiecze雟twa i o zapominanie o ofiarach tej瞠 wsp馧pracy. W konsekwencji podwa瘸ny jest autorytet Ko軼io豉, os豉biana jest jego wiarygodno嗆. Do嗆 豉two zapomina si, 瞠 w czasach totalitaryzmu komunistycznego ca造 Ko軼i馧 w Polsce stale sprzeciwia si zniewalaniu spo貫cze雟twa i by oaz wolno軼i i prawdy.
Biskupi s逝sznie sprzeciwiaj si lustracji pozbawionej jasnych zasad, gdy mo瞠 ona wyrz康zi powa積 krzywd wielu uczciwym duchownym, osobom 篡cia konsekrowanego i wiernym 鈍ieckim. Taka „dzika lustracja” niestety dokonuje si i wyrz康za ogromne szkody poszczeg鏊nym osobom i ca貫mu spo貫cze雟twu.
Dokumentacja przechowywana w archiwach IPN ods豉nia cz窷 rozleg造ch obszar闚 zniewalania i neutralizowania spo貫cze雟twa polskiego przez s逝瘺y bezpiecze雟twa totalitarnego pa雟twa. Nie jest to jednak pe軟a i jedyna dokumentacja o minionych czasach. Obok niew徠pliwego z豉, zwi您anego z funkcjonowaniem aparatu inwigilacji i zniewalania, byli鄉y 鈍iadkami postaw wielkiej rzeszy ludzi, w tym r闚nie ludzi Ko軼io豉, kt鏎zy zdecydowanie sprzeciwiali si z逝 i mu nie ulegli. Najcz窷ciej tego rodzaju postawy, cz瘰to heroiczne, nie maj 瘸dnej spisanej dokumentacji.
Zauwa瘸my ra膨c dysproporcj w ukazywaniu prawdy o minionej epoce: prawdy o katach i o ofiarach. Tysi帷e funkcjonariuszy s逝瘺y bezpiecze雟twa 豉ma這 sumienia swoich rodak闚, pe軟i帷 haniebn s逝瘺 i otrzymuj帷 za to wynagrodzenie. Na przestrzeni lat setki tysi璚y os鏏 pe軟i這 wysokie czy ni窺zej rangi funkcje partyjne, utrwalaj帷 narzucony narodowi system komunistyczny. Dzi otrzymuj oni za to emerytur i s nietykalni. Natomiast „rozliczane” s ich ofiary, z kt鏎ych cz窷 rzeczywi軼ie uleg豉 represji i posz豉 na wsp馧prac, wyrz康zaj帷 krzywd innym, ale przede wszystkim zniewalaj帷 siebie i 豉mi帷 w豉sne sumienie, w豉sn godno嗆, w豉sne 篡cie.
Ko軼i馧 nie boi si prawdy, poniewa wierzy s這wu Jezusa, 瞠 prawda wyzwala. Ko軼i馧 nie boi si r闚nie rzetelnej lustracji, je瞠li to s這wo ma oznacza zmierzenie si z bolesn prawd, prowadz帷 do oczyszczenia i pojednania. Od dw鏂h tysi璚y lat Ko軼i馧 przeciwstawia si z逝 w spos鏏 ewangeliczny, kt鏎y nie niszczy godno軼i drugiego cz這wieka. Prawda o grzechu ma prowadzi chrze軼ijanina do osobistego uznania winy, do skruchy, do wyznania winy - nawet wyznania publicznego, je瞠li zachodzi potrzeba, a nast瘼nie do pokuty i zado嗆uczynienia. Od takiej ewangelicznej drogi konfrontacji ze z貫m nie mo瞠my odst徙i. W Ko軼iele nie ma natomiast miejsca na odwet, zemst, poni瘸nie cz這wieka, nawet je瞠li jest to cz這wiek grzeszny. Ko軼i馧 Chrystusowy jest wsp鏊not pojednania, przebaczenia i mi這sierdzia. Jest w nim miejsce dla ka盥ego grzesznika, kt鏎y pragnie si nawr鏂i jak Piotr i pomimo s豉bo軼i chce s逝篡 sprawie Ewangelii.
W niniejszym Memoriale zamierzamy przypomnie, jak w 鈍ietle nauki Ko軼io豉 nale篡 ocenia wsp馧prac niekt鏎ych duchownych z organami bezpiecze雟twa pa雟twa komunistycznego, kt鏎e dzia豉造 na szkod Ko軼io豉 w latach 1944 - 1989. Pragniemy to uczyni zar闚no z punktu widzenia teologicznego, jak i duszpasterskiego.
Nie zamierzamy jednak nikogo pot瘼ia ani wymienia z imienia, lecz chcemy przypomnie zasady, kt鏎e obowi您uj zawsze i wsz璠zie wszystkich wierz帷ych w Chrystusa i nale膨cych do Jego Ko軼io豉. Obowi您uj wi璚 i nas, autor闚 Memoria逝, poniewa Bo瘸 nauka dotyczy wszystkich wierz帷ych. Winny one pom鏂 zainteresowanym w ocenie siebie samych i w spojrzeniu na innych. Pragniemy wezwa wszystkich do wej軼ia na drog prawdy w os康zie siebie samych i innych, gdy tego wymaga sytuacja, w jakiej si znajdujemy, i na to oczekuje spo貫cze雟two.
Sama ocena fakt闚 nie jest wydawaniem na nikogo wyroku. Wr璚z przeciwnie, jest wezwaniem do wej軼ia na drog nawr鏂enia. Jednak瞠 bez tej oceny rozwi您anie trudnych problem闚 jest niemo磧iwe.

1. Opis sytuacji

Podejmuj帷 problem oceny wsp馧pracy niekt鏎ych duchownych z organami bezpiecze雟twa, trzeba przypomnie, 瞠 czasy, o kt鏎ych jest mowa, by造 naznaczone prze郵adowaniem Ko軼io豉. Przedmiotem szczeg鏊nego zainteresowania 闚czesnych w豉dz komunistycznych by這 duchowie雟two diecezjalne i zakonne, bracia i siostry zakonne. By to wi璚 czas, w kt鏎ym B鏬 oczekiwa czytelnego 鈍iadectwa, jakiego w okresie prze郵adowania domaga si wiara. Nale篡 wyra幡ie stwierdzi, 瞠 w闚czas ka盥y duchowny w wi瘯szej lub mniejszej mierze by obserwowany przez w豉dze, a nawet nak豉niany do wsp馧pracy. Zdecydowana wi瘯szo嗆 duchowie雟twa okaza豉 si godnymi s逝gami Chrystusa, cz瘰to p豉c帷 za to wysok cen. Niekt鏎zy z prze郵adowanych zap豉cili nawet swoim 篡ciem. Ich 鈍iadectwo zas逝guje na uznanie ze strony ludzi, poniewa dzi瘯i nim budowa豉 si nasza wiara. Takich duchownych by這 wielu, a nawet bardzo wielu. Za nich dzi chcemy Bogu g這郾o podzi瘯owa
W wielkich akcjach zmierzaj帷ych do nag這郾ienia postaw ludzi s豉bych, nale瘸這by w imi prawdy nag這郾i r闚nie mocno 鈍iadectwa kap豉n闚, kt鏎zy mimo wielu do鈍iadcze zostali wierni Bogu, sumieniu i Ko軼io這wi. Przypomnienie bohater闚 tamtych czas闚 i docenienie ich postawy jest konieczne dla w豉軼iwej oceny ca貫j sytuacji, jaka w闚czas zaistnia豉. Jest to pilne zadanie, kt鏎e spoczywa na ka盥ej diecezji. Wszystkie one maj swoich bohater闚 i zachowane akta dostarcz du穎 materia逝 potrzebnego do pe軟ego ukazania ich bohaterstwa. Wierni czekaj na to, 瞠 Ko軼i馧 rzuci 鈍iat這 na tych bohater闚. To jest zadaniem Ko軼io豉 i jednym z wa積ych wymiar闚 jego g這szenia kr鏊estwa Bo瞠go na ziemi.
M闚i帷 o wspania貫j postawie duchownych w czasach komunizmu, nie mo瞠my zapomnie o tych, kt鏎zy nie sprostali wezwaniu do wierno軼i, podejmuj帷 mniej lub bardziej 鈍iadom wsp馧prac z organami bezpiecze雟twa. Dokonuj帷 dzi oceny ich postaw, powinni鄉y pami皻a, 瞠 tylko B鏬 zna do ko鎍a okoliczno軼i i motywy ich post瘼owania, i tylko On mo瞠 je sprawiedliwie oceni. Nawet oni sami nie mog tego uczyni, bo innymi kryteriami - z punktu widzenia psychologicznego i socjologicznego - kierowali si w闚czas, a innymi - 軼i郵e obiektywnymi - musz oceni swe post瘼owanie dzi, gdy ju nie istnieje 瘸den zewn皻rzny nacisk. B鏬 oczekuje od ka盥ego z nich indywidualnie wzi璚ia odpowiedzialno軼i za swoje post瘼owanie.

 [1]  2  3  4  » 

Powr鏒

安i皻a

Sobota, II Tydzie Adwentu Rok B, II Dzie Powszedn

Liturgia s這wa

Czytania:

  • Ewangelia:

Sonda

Jak cz瘰to odmawiasz r騜aniec?

Codziennie

Kilka razy w tygodniu

Bardzo rzadko, okazjonalnie

Powiem szczerze: wcale!


Statystyki

www.stat.4u.pl

D德i瘯