Wyszukiwanie

Licznik

Liczba wy鈍ietle:
1003494

«B這gos豉wieni, kt鏎zy 豉kn i pragn sprawiedliwo軼i, albowiem oni b璠 nasyceni» (Mt 5, 6).

S這wo 篡cia na listopad 2006

   W powszechnym rozumieniu s這wo "sprawiedliwo嗆" oznacza poszanowanie praw cz這wieka, potrzeb r闚no軼i, sprawiedliwy podzia zasob闚 ludzkich, organy powo豉ne do obrony praw.
   Czy o t sprawiedliwo嗆 chodzi, o kt鏎ej m闚i Jezus w Kazaniu na G鏎ze, z kt鏎ego wzi皻e jest to b這gos豉wie雟two? Owszem, ale jest ona konsekwencj sprawiedliwo軼i o znacznie szerszym znaczeniu, kt鏎a zawiera w sobie harmoni relacji, zgod, pok鎩.
   G堯d i pragnienie odnosz si do podstawowych potrzeb ka盥ego cz這wieka, s symbolem g喚bokiego pragnienia serca ludzkiego nigdy do ko鎍a nie zaspokojonego. Wed逝g Ewangelii 鈍. ㄆkasza Jezus powiedzia豚y po prostu: "B這gos豉wieni g這dni"1. Mateusz wyja郾ia, 瞠 g堯d cz這wieka jest g這dem Boga; jedynie B鏬 mo瞠 w pe軟i zaspokoi cz這wieka, tak jak s逝sznie zrozumia 鈍. Augustyn, kt鏎y na pocz徠ku swoich Wyzna pisze owo s造nne zdanie: "Stworzy貫 nas bowiem jako skierowanych ku Tobie. I niespokojne jest serce nasze, dop鏦i w Tobie nie spocznie"2.
   Sam Jezus powiedzia: "Je郵i kto jest spragniony, [...] niech przyjdzie do Mnie i pije!"3. On w swoim czasie karmi si wol Boga4.
   Sprawiedliwo嗆 w biblijnym sensie oznacza zatem 篡cie w zgodno軼i z planem Boga wobec ludzko軼i, kt鏎a w Jego zamy郵e i pragnieniu ma by rodzin zjednoczon w mi這軼i.

«B這gos豉wieni, kt鏎zy 豉kn i pragn sprawiedliwo軼i, albowiem oni b璠 nasyceni.»

   Pragnienie i poszukiwanie sprawiedliwo軼i od zawsze wpisane s w sumienie cz這wieka. Sam B鏬 umie軼i je w sercu. Ale pomimo osi庵ni耩 i post瘼u dokonanych w przeci庵u historii, jak瞠 daleko jeszcze do pe軟ej realizacji planu Bo瞠go. Wojny, kt鏎e r闚nie dzisiaj si tocz, terroryzm i konflikty etniczne s znakiem nier闚no軼i spo貫cznych i ekonomicznych, znakiem niesprawiedliwo軼i i nienawi軼i.
   Przeszkody w harmonii ludzkiej s nie tylko natury porz康ku prawnego, to znaczy: brakiem praw, kt鏎e reguluj wsp馧篡cie; s one zale積e od postaw bardziej g喚bokich, moralnych, duchowych, od warto軼i, jakie przypisujemy osobie ludzkiej, od tego, jak postrzegamy bli幡iego.
   To samo dotyczy porz康ku ekonomicznego: rosn帷e zacofanie i r騜nica pomi璠zy bogatymi a biednymi, z niesprawiedliwym podzia貫m d鏏r - to nie tylko owoc pewnych system闚 produkcyjnych, ale r闚nie i przede wszystkim owoc wybor闚 kulturowych i politycznych: jest to fakt czysto ludzki.
   Kiedy Jezus wzywa by da r闚nie p豉szcz temu, kt鏎y prosi o tunik, albo uczyni dwa tysi帷e krok闚 z tym, kt鏎y prosi, by z nim p鎩嗆 tysi帷 krok闚5, wskazuje pewne "co wi璚ej", pewn "wi瘯sz sprawiedliwo嗆", kt鏎a przewy窺za t wed逝g litery prawa. Wskazuje sprawiedliwo嗆, kt鏎a jest wyrazem mi這軼i.
   Bez mi這軼i szacunek do cz這wieka, wra磧iwo嗆 na jego potrzeby, relacje mi璠zyludzkie - to wszystko mo瞠 by poprawne, ale mo瞠 te sta si biurokratyczne, niezdolne, by konstruktywnie odpowiedzie na ludzkie potrzeby. Bez mi這軼i nigdy nie b璠zie prawdziwej sprawiedliwo軼i, podzia逝 d鏏r mi璠zy bogatymi i biednymi, zwr鏂enia uwagi na niepowtarzalno嗆 ka盥ego cz這wieka i konkretn sytuacj, w kt鏎ej si on znajduje. Dobra nie rusz si same; to serca powinny si poruszy i wprawi w ruch dobra.

(1) Por. π 6, 21.
(2) Ksi璕a I, 1.
(3) J 7, 37.
(4) Por. J 4, 34.

 [1]  2  » 

Powr鏒

安i皻a

字oda, XXVIII Tydzie zwyk造 Rok A, I 安i皻o 鈍. ㄆk

Liturgia s這wa

Czytania:

  • Ewangelia:

Sonda

Jak cz瘰to odmawiasz r騜aniec?

Codziennie

Kilka razy w tygodniu

Bardzo rzadko, okazjonalnie

Powiem szczerze: wcale!


Statystyki

www.stat.4u.pl

D德i瘯